KÖPVILLKOR

Generell information

www.moonbon.se ägs och drivs av Moonboon K/S, organisationsnummer 40003525, (vidare omnämnt som “moonboon.se” och ”Moonboon”), Ny Østergade 9, 4. sal, 1101 København K, +45 50 50 51 30, info@moonboon.se.

Dessa sälj- och köpvillkor gäller för köp av varor på moonboon.se för leverans i Sverige.

§1. Beställning och betalning

Moonboon.se är öppet 24 timmar om dygnet och därför kan du handla i princip när du vill. Det kan dock hända att vi stänger webbutiken för underhållsarbete. Du kan fortsätta att handla när webbutiken är öppen och tillgänglig igen.

För att kunna handla på moonboon.se måste du vara över 18 år och ha ett giltigt betalkort av någon av de varianter som accepteras på hemsidan. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du handla om du har din målsmans godkännande eller har annan juridisk rätt att ingå ett köp.

Du väljer vilka varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till själva beställningsögonblicket, och du kan löpande kontrollera innehållet och priset för varorna i korgen.

Eventuell fraktkostnad läggs på i steg 2 där du även anger dina personliga data. När du är färdig med din beställning väljer du leveranssätt, klickar på ”Nästa” och skriver in ditt namn, adress, e-post och telefonnummer. När du trycker på ”Nästa” öppnas ett betalningsfönster där du väljer betalsätt och genomför själva betalningen. Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på knappen ”Godkänn och betala”. När du har gjort det är din beställning genomförd och registrerad.

På moonboon.se kan du använda följande betalningsalternativ:

Dankort/Visa Dankort

Visa

Visa Debit

Mastercard

Vi tar inte ut någon betalningsavgift.

Beloppet för ordern dras från det konto som betalningsalternativet är kopplat till först när varan skickas.

Vi förbehåller oss mot utsålda varor, tryckfel, bildfel och ändringar gällande färg, modell och specifikationer.

§2. Kvitto för mottagande av beställning och orderbekräftelse

Ordermottagningen från moonboon.se är inte ett juridiskt bindande dokument varför din beställning kan annulleras av Moonboon vid tryckfel, tekniska problem, leveransproblem eller liknande situationer. Den bindande orderbekräftelsen/fakturan skickar vi till dig när vi har packat och skickat din beställning.

Var uppmärksam på att det autogenererade svaret som kommer via e-post efter att ordern är lagd inte är en juridiskt bindande orderbekräftelse på att ett avtal har ingåtts. Avtalet är bindande först när du har mottagit ett mejl från Moonboon innehållande information om att varan har skickats.

§3. Leverans

På moonboon.se erbjuder vi leveransalternativ där du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress eller arbetsplats alternativt hämta försändelsen på närmaste utlämningsställe. Fraktpriset specificeras i det totalbelopp som visas när du godkänner ordern.

Förväntad leveranstid är 4 arbetsdagar men leveranstiden kan bli längre under perioder med hög arbetsbelastning. Beställda varor skickas i regel i en samlad leverans.

Moonboon ansvarar för varorna fram till dess att du har tagit emot dem.

Observera att Moonboon inte lämnar vidare dina personliga uppgifter till fraktföretaget. Vill du att försändelsen ska levereras till din hemadress måste du själv kontakta det aktuella fraktföretaget.

Om din försändelse inte hämtas ut inom de avtalade 10 dagarna förbehåller Moonboon sig rätten att kräva in kostnaderna för frakt och returfrakt. Detta gäller även i de fall där den angivna adressen är felaktig.

§4. 14 dagars ångerrätt

När du handlar hos moonboon.se har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten löper ut 14 dagar från den dag som du har mottagit varan, får den sista varan i en fysisk beställning eller när det handlar om ett avtal som omfattar flera olika varor som ingår i samma order och som levereras var för sig.

Inom 14 dagar från mottagandet måste du kontakta Moonboon och meddela att du önskar att ångra ditt köp. Meddelandet ska skickas till hello@moonboon.se. I meddelandet ska du tydligt göra Moonboon uppmärksam på att du önskar nyttja ångerrätten och även bifoga ditt ordernummer.

Du kan inte ångra din order enbart genom att undvika att ta emot din beställning utan måste meddela Moonboon detta på ett tydligt sätt.

Du kan får pengarna tillbaka för varor som är köpta på moonboon.se, inom ångerrättsperioden på 14 dagar, förutsatt att förpackningen är obruten, varan oskadd och mot uppvisande av en giltig orderbekräftelse.

Om du har köpt en paketlösning och vill returnera en av produkterna skall du betala fullpris för den produkt som du behåller.

Ångerrätten gäller från den dag du har mottagit varan eller varorna. Om tidsfristen går ut på en söndag, lördag, nationaldagen, julafton, nyårsdagen eller någon annan helgdag, förlängs tidsfristen till påföljande vardag. Om flera varor, som är beställda i samma order, levereras var för sig, eller om en vara levereras i flera paket, löper ångerrätten från den dag du har mottagit den sista varan eller delleveransen. 

Om du vill nyttja din ångerrätt måste du efter mottagandet hantera varan på ett sådant sätt att du kan bedöma varans modell, egenskaper och användningssätt.

Varor som är undantagna från ångerrätten

Varor som vid köpet är markerade som beställningsvaror är undantagna från ångerrätten och kan därför inte returneras.

§5. Returer

Du ska skicka dina returvaror till Moonboon så fort som möjligt och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

När du sänder en vara i retur är du ansvarig för att varan är ordentligt och tillräckligt packad. Det är du som kund som ansvarar för paketet/varan tills Moonboon tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.

Du ansvarar för varan från den tidpunkt då varans skickas i retur tills den tas emot av Moonboon.

Du mister din ångerrätt om:

Du bryter förpackningen eller använder varan så att den inte längre kan säljas som ny.

Du ska skicka med en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp samt ett meddelande om varför du vill ångra ditt köp.

Observera att Moonboon inte tar emot paket som skickas med efterkrav.

Återbetalning

När Moonboon tar emot varan kontrollerar vi den och betalar tillbaka den summa som du har betalat in till oss i samband med köpet. Beloppet förs över till den betalningslösning som du använde vid köpet. Har du till exempel valt att betala med kort gör vi en återbetalning på köpesumman till det betalkort som du använde vid köpet.

Vid tillfälle av en värdeminskning på varan, som du är ansvarig för, drar vi av den på inköpssumman. Du är ansvarig för följande värdeminskningar:

varan har använts

varan har blivit skadad medan du har ansvarat för den

du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att du ska kunna se varans modell, egenskaper och det sätt som den fungerar på.

Om du ångrar ditt köp ska varan returneras till:

Moonboon K/S

Ny Østergade 9, 4. sal

1101 København K

§6. Reklamation

Köplagens reklamationsregler omfattar varuköp. När du handlar på moonboon.se, har du 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du kan få en bristfällig vara reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få nersättning på priset, beroende på den konkreta situationen. Det är ett krav att en reklamation är berättigad och att felaktigheten inte har uppstått till följd av en felaktig användning av produkten eller andra skadeframkallande händelser.

Var uppmärksam på att du själv har ansvaret för varan från det att du hämtar eller tar emot leveransen. Är leveransen skadad när du tar emot den ska du neka att ta emot den och kontakta Moonboon så fort som möjligt.

Du ska reklamera varan inom rimlig tid efter att du har upptäckt skadan eller bristen med varan. Vi rekommenderar att du gör reklamationen så fort som möjligt och inom två månader, efter det att felet har upptäckts. Du kan göra en reklamation genom att kontakta oss via e-post på info@moonboon.se eller via telefon på telefonnummer +45 50 50 51 30. Beroende på situation får du därefter vidare instruktioner.

Varan ska skickas till:

Moonboon K/S

Att: Reklamation

Ny Østergade 9, 4. sal

1101 København K

När du returnerar den reklamerade varan ber vi dig även att så utförligt som möjligt beskriva vad som är fel. Skicka även med en kopia på din orderbekräftelse.

Är en reklamation berättigad ersätter vi dig för de utlägg som du har behövt göra för att skicka varan i retur till oss. Om en reklamation inte är berättigad får du själv står för kostnaderna gällande transport samt våra fraktkostnader gällande återsändning av den kontrollerade varan. Kom ihåg att varan alltid ska packas och skickas i ett emballage som skyddar ordentligt och glömt inte att be om ett inlämningskvitto när du skickar varan. Det är du som kund som har ansvaret för varan fram till dess att vi tar emot den. Spara därför inlämningskvitto inklusive dokument gällande fraktkostnader samt eventuella spårningsnummer.


Vi tar inte emot paket som sänds med efterkrav eller liknande.

§7 Förbud mot köp med avseende att sälja varan vidare

Moonboon.se har en begränsning gällande maximalt antal varor i varje order för att förhindra att köp via hemsidan genomförs med tanke på vidareförsäljning. Det är därför inte möjligt att beställa mer än 5 stycken, om inget annat är avtalat.   

Om Moonboon upptäcker att en kund planerar en vidareförsäljning, förbehåller Moonboon sig rätten att annullera en eller flera av dessa ordrar utan att kunden kan ställa några rättsliga krav på Moonboon.

§8. Persondata

Moonboon följer gällande lagstiftning gällande att hemlighålla kunders personliga uppgifter som uppges på moonboon.se. Dessutom hanterar vi känslig data och upplysningar enligt den gällande lagstiftningen samt registrerar och behandlar personuppgifter i enlighet med alla aktuella regelverk. 

När du använder moonboon.se godkänner du att Moonboon registrerar och behandlar dina personuppgifter enligt nedanstående:

Du kan besöka moonboon.se utan att delge oss vem du är och utan att lämna ut några personuppgifter.  Moonboon.se använder cookies (läs mer i nästa stycke), men själva användningen av Moonboon.se medför i sig självt inte någon registrering av personuppgifter.

För att kunna handla på moonboon.se måste du som minimum delge oss följande uppgifter:

Namn

Adress

E-post

Telefon/mobilnummer

Ovanstående data sparas för att vi ska kunna leverera den vara som du köpt samt hantera förfrågningar gällande ditt köp i 5 år från och med utgången av det räkenskapsår som upplysningarna gäller, och därefter raderas uppgifterna. 

Uppgifterna lämnas eller säljs aldrig vidare till tredje part, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. En vidarelämning i en sådan situation sker då i enlighet med den för tiden gällande lagstiftningen angående personuppgifter.

Som kund har du möjlighet att ta del av den data som vi har registrerad om dig, och du kan även göra en invändning mot en registrering med hänvisning till de lagar och regler som gäller för persondatalagring. Invändningar mot registrering av persondatauppgifter gör du till Moonboon via e-post info@moonboon.se.

§9. Cookies

När du använder moonboon.se godkänner du även att hemsidan använder cookies. En cookie är en datafil som placeras i din dator, smartphone eller surfplatta för att hålla reda på vad som händer under ditt besök på sajten och för att kunna känna igen dig som kund. Du kan läsa mer om användning av cookies här.

§10. Klagomål  – översikt och länkar

Om du har klagomål gällande ditt köp ska du göra en hemställan till den ansvarige för webbutiken på info@moonboon.se eller telefon: +45 20 20 30 50.

EU-kommissionens online portal kan också användas för att lösa ett klagomål. Tjänsten är särskilt relevant om du som konsument är bosatt i ett annat EU-land. Klagomål görs via http://ec.europa.eu/odr. När du skickar in ett klagomål ska du även uppge Moonboons e-mail-adress: info@moonboon.se

Trustpilot Betyg
4.8